IKLAN

JOM SERTAI KOMUNITI KITA JDT

Ahad, 24 Februari 2013

Felda sedia 3,615 rumah untuk anak peneroka

NUSAJAYA 20 Feb. - Kerajaan negeri meluluskan kawasan seluas 180 hektar di 10 tanah rancangan Felda di negeri ini untuk membina projek perumahan kos sederhana dan rendah bagi 3,615 penduduk generasi kedua.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Kesenian Kebudayaan dan Warisan negeri, Asiah Md. Ariff berkata, projek berkenaan merupakan sebahagian usaha kerajaan menyediakan penempatan untuk generasi kedua yang masih tiada rumah sendiri.

Katanya, daripada jumlah itu, sebanyak 413 pemohon adalah dari Felda Papan Timur, 320 pemohon dari Felda Bukit Aping Barat manakala Felda Tenggaroh 2 dan 5, masing-masing melibatkan 552 serta 584 permohonan.

Pemohon lain katanya, termasuk sebanyak 560 orang dari Felda Tunggal, Felda Air Tawar 3 (277), Felda Sungai Sibol (284), Felda Simpang Waha (240), Felda Air Tawar 4 (146) serta Felda Lok Heng Timur (240).

“Kerajaan hanya menyediakan tanah namun kos pembinaan rumah yang hendak dibina ditanggung sendiri pemohon. Bagi membina rumah tersebut, pemohon boleh memilih sama ada membinanya sendiri atau menerusi kerjasama Syarikat Perumahan Negara Bhd. (SPNB)," katanya kepada pemberita di sini baru-baru ini.

Asiah berkata, projek sedemikian sebelum ini memberi manfaat kepada 2,418 orang generasi kedua Felda yang menyaksikan pemohon yang layak diberi notis 5A dan hak pemilikan tanah, malah ada yang sudah menetap di kediaman yang didirikan manakala selebihnya masih menanti kediaman mereka dibangunkan SPNB.

JDT- Utusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DITAJA OLEH

IKLAN BERBAYAR

Kepada yang berminat untuk mengiklankan perniagaan dan Individu sila hantarkan pemohonan ke email :
johordarultakzimjdt@gmail.com