IKLAN

JOM SERTAI KOMUNITI KITA JDT

Ahad, 9 Disember 2012

HARGA SAYUR MELAMBUNG


ENDAU – Harga barangan harian terutamanya sayur-sayuran yang dijual di Pasar Awam Endau meningkat sekali ganda, dipercayai ekoran kedatangan musim tengkujuh.
Tinjauan Sinar Harian ke lokasi berkenaan mendapati, faktor cuaca tidak menentu menyebabkan tanaman tidak menjadi hingga menyebabkan kekurangan bekalan di pasaran.

Peniaga sayur, Muhamad Khalid, 42, berkata, selain faktor cuaca, permintaan yang tinggi dari pelanggan ketika bekalan kurang menyebabkan peniaga terpaksa menaikkan harga barang tersebut.
“Bekalan seperti cili merah, tomato, sayuran hijau semakin berkurangan, harga yang dikenakan kepada kami berbeza dari kebiasaannya. Kami terpaksa menaikkan harga," katanya kepada Sinar Harian.
Bagi Hasnah Tapri, 50, dia mengakui harga sayur-sayuran meningkat  sejak Hari Raya Aidiladha yang lalu dan menjangkakan harga barang akan kembali normal selepas Tahun Baru Cina.

“Sejak raya haji lepas, harga sayur meningkat, rata-rata pelanggan mengeluh harga dikenakan tinggi. Walau bagaimanapun, atas faktor cuaca yang tidak menentu setiap tahun, pelanggan kini sudah sedia maklum,” katanya.

Sementara itu, pelanggan, Aminah Tahar, 54, berkata, harga sayuran yang biasa dibelinya semakin naik malah tidak menunjukkan sebarang perubahan harga buat masa terdekat ini.
“Saya berharap musim tengkujuh ini bakal berakhir secepat mungkin seperti sedia kala dan harga akan kembali kepada asal seperti dulu supaya tidak membebankan pengguna,” katanya.

JDTns- sinar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DITAJA OLEH

IKLAN BERBAYAR

Kepada yang berminat untuk mengiklankan perniagaan dan Individu sila hantarkan pemohonan ke email :
johordarultakzimjdt@gmail.com