IKLAN

JOM SERTAI KOMUNITI KITA JDT

Khamis, 3 Januari 2013

Mufti minta tangguh pindah kubur

Mufti minta tangguh pindah kubur
Mufti Negeri Johor Datuk Mohd Tahrir Kiyai Shamsudin melawat tapak perkuburan baru yang terletak di Kampung Punggai, Pengerang, Kota Tinggi - Foto Bernama



PENGERANG - Jabatan Mufti Negeri Johor akan mengemukakan surat cadangan kepada Unit perancang ekonomi negeri Johor (Upen) supaya menangguhkan sementara kerja pemindahan kubur Islam dari tujuh kampung yang terlibat dengan projek Rapid Pengerang.

Mufti Johor, Datuk Mohd Tahrir Shamsuddin berkata, proses tersebut akan ditangguhkan sementara waktu bagi menunggu tapak perkuburan baru di Kampung Punggai yang bakal menempatkan pemindahan sebanyak 1545 kubur itu siap sepenuhnya.

Katanya, mengenai rungutan penduduk berkenaan jarak tapak kubur baru yang terlalu dekat, pihaknya akan mengambil perhatian  dan memastikan pada masa akan datang jarak kubur dijarakkan sejauh tiga kaki.
“Hasil lawatan di tapak perkuburan tersebut kita dapati terdapat beberapa perkara perlu diambil kira seperti sistem perparitan, landskap dan juga pagar yang perlu disiapkan dahulu sebelum proses pemindahan dijalankan.

“Malah kita juga ada menerima rungutan daripada penduduk yang menyatakan jarak antara kubur terlalu dekat iaitu 0.3 meter.

“Oleh itu kita akan membawa cadangan kepada pihak Upen bagi menangguhkan kerja-kerja pemindahan sementara waktu.

“Ia bagi memberi laluan agar perkara yang berkaitan dapat diselesaikan terlebih dahulu sebelum pemindahan kubur dijalankan,” katanya pada sidang media selepas menghadiri majlis amanat mufti Johor sempena projek penyediaan tapak dan kerja pengalihan tanah perkuburan Islam untuk projek Rapid di Balairaya Kampung Teluk Empang, di sini semalam.

Dalam pada itu, Mohd Tahrir menegaskan pemindahan kubur penduduk itu adalah diharuskan bagi memberi laluan kepada pembangunan selain bertujuan untuk memuliakan kubur.

“Seperti contoh sekitar 1980-an kerja kerja pemindahan kubur sudah dilakukan bagi memberi laluan projek pembinaan Lebuhraya Utara Selatan.

“Kita hendak memuliakan kubur dan menjaganya sebab itu ia perlu dipindahkan ke tempat yang lebih mulia agar tidak mahu perkara yang tidak baik berlaku ke atas kubur semasa projek dijalankan,” katanya lagi.

JDTns- sinar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DITAJA OLEH

IKLAN BERBAYAR

Kepada yang berminat untuk mengiklankan perniagaan dan Individu sila hantarkan pemohonan ke email :
johordarultakzimjdt@gmail.com