IKLAN

JOM SERTAI KOMUNITI KITA JDT

Isnin, 21 Januari 2013

Kerajaan lulus peruntukan RM33j

AZALINA Othman Said (kiri) menyampaikan wang sara hidup nelayan kawasan Pengerang di Dewan Bandaran Kejora, Bandar Penawar, Kota Tinggi, Johor, semalam. 
 


KOTA TINGGI 20 Jan. - Kerajaan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM33 juta bagi membina Kompleks Bersepadu Nelayan yang bakal menjadi pusat pendaratan ikan yang baharu di Kampung Sungai Musuh, Pengerang dekat sini.

Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, fasa pertama projek tersebut melibatkan peruntukan RM7.5 juta dengan pelaksanaan bermula sebaik sahaja kerja kajian tapak selesai.

"Kemudahan pusat pendaratan itu dilakukan bagi memenuhi keperluan golongan tersebut selain membolehkan mereka keluar menangkap ikan dengan selesa untuk meningkatkan taraf hidup mereka.
"Golongan nelayan perlu merebut peluang yang disediakan untuk meningkatkan pendapatan mereka melalui pelbagai peluang ekonomi yang dibawa ke sini, asalkan mereka sanggup melengkapkan diri dengan kemahiran berkaitan," katanya ketika berucap dalam majlis penyampaian elaun sara hidup nelayan di Dewan Bandaran Kejora, Bandar Penawar dekat sini semalam.

Yang turut hadir, Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) negeri, Abdullah Ismail; Pengarah Jabatan Perikanan negeri, Abd. Hamid Yassin dan Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan Pengerang, Abu Bakar Mohamad.

Pada majlis tersebut, seramai 520 nelayan di kawasan Pengerang masing-masing menerima elaun sara hidup sebanyak RM200.

Azalina turut mengingatkan golongan nelayan agar tidak terpengaruh dengan hasutan pembangkang yang mahu memperdaya mereka dengan mengatakan projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) di Pengerang sebagai tidak bermanfaat dan hanya merosakkan alam sekitar.

"Pembangkang sekali pun tidak pernah mengatakan yang mereka akan menamatkan atau membubarkan RAPID jika mereka menang. Tidak pernah sekali pun Anwar Ibrahim, Azmin Ali, Chua Jui Meng mahu pun Salahuddin Ayub berkata seperti itu," katanya.

JDTns - Utusan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DITAJA OLEH

IKLAN BERBAYAR

Kepada yang berminat untuk mengiklankan perniagaan dan Individu sila hantarkan pemohonan ke email :
johordarultakzimjdt@gmail.com