IKLAN

JOM SERTAI KOMUNITI KITA JDT

Rabu, 28 Ogos 2013

Sultan Ibrahim melawat Ekomar di Mersing

Sultan Ibrahim Sultan Iskandar diiringi oleh Sharifah Hapsah Syed Hassan Shahabudin (kiri) mencemar duli melawat Ekomar, UKM sempena Kembara Mahkota Johor 2013 di Mersing, Johor, semalam. - BERNAMA 
 


MERSING 27 Ogos - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan Kembara Mahkota Johor 2013 (KMJ) meluangkan masa kira-kira setengah jam melawat Pusat Penyelidikan Ekosistem Marin (Ekomar) di Tanjung Kesang, dekat sini semalam.

Baginda dan rombongan KMJ turut mendengar taklimat daripada penyelidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengenai operasi dan fungsi pusat berkenaan.

Turut berangkat menyertai konvoi hari ketiga KMJ 2013 itu ialah Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Hadir sama, Naib Canselor UKM, Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hassan Shahabudin dan Timbalannya (Hal Ehwal Prnyelidikan dan Inovasi), Prof. Datuk Dr. Rahmah Mohamed.

Ekomar yang ditubuhkan pada 23 Mei 2007 di bawah kendalian Fakulti Sains dan Teknologi di kampus induk UKM, Bangi merupakan sebuah pusat untuk menggembleng penyelidikan dalam bidang ekosistem marin.

Pusat tersebut menjalankan penyelidikan bersifat rentasan disiplin ilmu merangkumi sains tulen, sains sosial, sains kesihatan, ekonomi dan kejuruteraan.

Ia juga bertujuan meningkatkan pengetahuan dan kesedaran masyarakat terhadap kepentingan ekosistem marin dan langkah-langkah kawalan dan pemuliharaan ekosistem marin.

Ketua Ekomar, Dr. Shahriman Mohd. Ghazali berharap pusat tersebut dapat memberi impak yang tinggi kepada ekosistem marin di negeri ini khususnya di Mersing yang mempunyai banyak gugusan pulau dengan perairan dan hidupan marin yang menarik.

Beliau berkata, majlis pecah tanah Ekomar disempurnakan oleh Ahli Parlimen Mersing, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad pada 3 Julai 2010 dan mula beroperasi pada 29 Mac 2012.

Menurutnya, Ekomar dilengkapi pejabat, makmal, ruang penyelidikan, galeri dan pusat sumber.
Beliau berkata, prasarana yang terdapat di Ekomar memudahkan 30 penyelidik dari pelbagai fakulti untuk mengembangkan penyelidikan masin-masing.

Katanya, sejak Februari lalu, Ekomar telah dinamakan sebagai salah sebuah Makmal Hidup UKM dengan jangkauan operasi merentasi sempadan penyelidikan dan merangkumi aspek kemasyarakatan.

JDT© Utusan Melayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DITAJA OLEH

IKLAN BERBAYAR

Kepada yang berminat untuk mengiklankan perniagaan dan Individu sila hantarkan pemohonan ke email :
johordarultakzimjdt@gmail.com